*

PekkaKorpivaara

Maakuntavaalit vie työpaikat Kouvolasta

  • Hollolalainen, Keskustan ministeri Juha Rehula
    Hollolalainen, Keskustan ministeri Juha Rehula
  • Kouvolaan on keskittynyt rautatiealan koulutus (KRAO, ROK).
    Kouvolaan on keskittynyt rautatiealan koulutus (KRAO, ROK).

Perustelut rautatieliikenteen kauko-ohjauksen ja 60 työpaikan siirtämisestä Lahteen eivät vakuuta rautatiealan ammattilaisia. Siirtoa perustellaan keksityillä syillä ja mielikuvilla.

Siirtoa perustellaan Kouvolan tilojen huonolla kunnolla.  Väite on täysin tuulesta temmattu. Kouvolan liikenteenohjauksen rakennus uusittiin täydellisesti 2009. Kaikki muu paitsi rakennuksen betonirunko uusittiin. Urakan kokonaiskustannus oli yli 2,5 miljoonaa euroa.  Lisäksi ohjauskeskuksen asetinlaitteisiin ja liikenneohjausjärjestelmiin on laitettu miljoonia viime vuosien aikana.

Lahtea perustellaan työvoiman saannilla. Väite on naurettava.  Lahdesta on aikoinaan siirretty liikenteenohjaus Kouvolaan. Tällöin siirtoa perusteltiin työvoiman saatavuudella. Rautatiealan koulutuskeskus  KRAO kouluttaa  liikenteenohjaajien  teoriaosuudet ja liikenneohjauksen simulaattoriosuudet Kouvolassa. Lahdessa ei ole tällä hetkellä liikenteenohjausta ollenkaan, eikä siten ammattitaitoista työvoimaa saatavilla.

Rautatiealan koulutus tulee keskittymään Kouvolaan tulevaisuudessa. Radanpidon ammattinäytöt tullaan antamaan pitkälti rakenteilla olevassa Ratateknisessä oppimiskeskuksessa (ROK). Kummassakin oppilaitoksessa (KRAO ja ROK) opintoihin kuuluu oleellisena osana tutustuminen liikenneohjauskeskukseen ja sen toimintaan. 

Kouvola on kemikaaliratapihoista yksi Suomen suurimmista 14 kilometriä pitkänä liikennepaikkana. Kouvolassa on osaamista rautatieliikenteen solmukohtana sekä teollisuus- ja satamaliikenteen ohjaajana. 

Päätös keskittää Lahteen liikenteenohjaus perustuu muihin kuin järkisyihin. Päätös on puhdas poliittinen joululahja maakuntavaaleja varten Lahden seudun ministerille. Ministerin tarve saada uusia työpaikkoja omille alueilleen lienee suurin syy liikenneohjauksen siirrolle Lahteen.

Kouvolan pitää ryhtyä pikaisiin toimiin edunvalvonnan suhteen. Kouvolan tulee lähettää valtuuskunta liikennevirastoon tapaamaan liikenneministeri Berneriä  ja oikoa päätöksen virheelliset perustelut. 

KoSa 13.4.2017 Kouvolan ohjauskeskuksen sulkeminen vie 60 työpaikkaa — liikenteenohjaus keskitetään Lahteen vuonna 2019

KoSa 15.4.2017 Ikävä isku ratakaupungille

Blogi Pekka Korpivaara 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat